فوق رأي

تِتر خطر

هناء إبراهيم

التتر هو مقدمة وخاتمة البرنامج الإذاعي أو التلفزيوني مصحوبة بموسيقى تصويرية أو غنائية أما المقصود هنا تترات المسلسلات والتي غالباً ما تلخص موضوع المسلسل بصورة احترافية بالغة الروعة..
ولأني من رابطة محبي النكد الذي تقدمه (نيللي كريم) وأحسب أنه نكد ممتع ورائع وقيم وعجيب ولأن أغنية تتر مسلسلها (لأعلى سعر) كانت بت ستين جمال.. أكتب عن هذه الأغنية التي تناولت غدر وخذلان الأهل والناس القراب مع تحفظي على جملة (ملعون أبو…..)
يقول “مدحت العدل” بصوت “نوال الزغبي”:
(الغريب لقيتو حن
والقريب شيطان وجن
حاجة تهبل أو تجن
والمشاعر من قزاز
ملعون أبو الناس العزاز)
طبعاً لو عملت مسح ظاهري لجرح الغريب والقريب حتلقى الحجم واحد… إنما المنسوب الحسي الداخلي عامل فيضان جروح في ضفة جرح القريب.
(ملعون أبو الناس العزاز
اللي لما احتجنا ليهم
طلعوا اندال بإمتياز)
هو الجايب (مقبول) في الندالة ممكن يخرب فؤادك وينسفو فما بالك بي ناس الامتياز..
(اغلى غالي ماتشوفوش إلا لو محتاج إليك
يرجع يبيعك بالقروش للعدو قصاد عينيك
من خيانتو فين تروح قلبك أنت نزيف وروح
وقلبو دا مجرد جهاز ملعون أبو الناس العزاز)
والقلب لما يكون مضخة بس…
حقو ما نتكلم عنو..
أعتقد أن التعميم ضار بصحة النص لذا اتحفظ على (كلو) في قوله:
(الزمان دا كلو عايب
مش حقيقي ولا أصيل
كل شيء مباح وسايب
حتى حمد الله قليل
زيف وكدب وشوق رخيص
والعزيز ما هوش عزيز
والنفوس بدولار وجاز
ملعون أبو الناس العزاز)
ملخص حار جاف جداً في تشخيص بعض النفوس.
فنسأل الله السلامة..
ما عشان الناس القراب أندال… عشان جرحهم بوجعنا أكتر من جرح غيرهم.
أقول قولي هذا وقد استفزتني عبارة (شوق رخيص)
وذكرتني تلك الأشواق منتهية الصلاحية
دايره أقول : الغنية دي طاعمه زي تتر (أقمار الضواحي)
و………
طلعوا أندال (جيد جيداً)
لدواعٍ في بالي

 

مشاركة

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
صحيفة المجهر السياسي السودانية